Bok: Fashion India - Spectacular Capitalism

Hva har moderne indiske og spektakulære moteshow til felles med vestlig nittenhundretalls varehus, kongelige durbars, forseggjorte museumsutstillinger av kolonitiden og indiske kongers tidligere liv?

Redaktør: Tereza Kuldova

Akademika forlag

 

Hva kan Delhi International Airport avsløre om inderes besettelse for indiskhet og den hjemlige redesigningen av Indisk fortid gi et globalt publikum? Hvordan er egentlig sammenhengen mellom såkalt «kongelig chic», trenden i luksuriøs indisk haute couture som gjenskaper prakten fra gamle dager og aristokratisk livsstil være avhengig av fattigdom?
 

Hvorfor investerer den indiske regjeringen i nordøstindisk fashion og i produksjon av etnisk glamour og folkloristisk chic? Hva gjør de glamsøkende muslimske kvinnene i Kerala for å opprettholde koder for anstendighet og samtidig ønske seg sexy Bollywoodmoter? Hva tenker landsbysyerskene som syr på oppdrag for designerne i Dehli om sine oppdragsgivere? Hva er vitenskapen og kunsthåndverket bak produksjonen av tradisjonelle Kolhapuri- sandaler som lages om til luksustilbehør for internasjonale forbrukere? Og hvordan reflekterer Bollywoodfilmer og skiftende maskulin mote og kroppsidealer det endrede bildet av India?
 

Denne antologien, skrevet av en internasjonal gruppe antropologer med egen erfaring fra India og den mangesidige moteindustrien,  utforsker den underliggende dynamikken i spektakulær kapitalisme. Forfatterne presenterer en rekke spennende case-studier som åpner muligheten for kritikk av det lokale like mye som det globale systemet, et system som reproduserer hierarkier og ulikheter, samtidig som boken gir oss et vindu inn i det moderne, urbane India.
 

«Denne boken utforsker en lite kjent verden, den indiske moten. Artiklene strekker seg fra tradisjonelt håndverk i fjerntliggende landsbyer til det glamorøse jetsetlivet til eliten - en verden full av kreativitet, luksus, rikdom, seksualitet, men også hierarki, urettferdighet og utnytting. En forbløffende bok.»
Professor Rane Willerslev - Aarhus Universitet.
 

Boken kan kjøpes i museumsbutikken eller bestilles via e-post museumshop@khm.uio.no

Publisert 23. mars 2020 13:25