English version of this page

En flytende verden – den gang og nå?

Japanske tresnitt fra midten av 1600-tallet til idag. I Historisk museum fra 18. mars til 5. juni 2011.

Innhold

Om utstillingen

Fredag 18. mars åpnet en spektakulær utstilling av japanske tresnitt i Historisk museum. Den viser bilder av kvinner og landskap fra sent på 1600-tallet til i dag. Utstillingens tittel ”En flytende verden: Den gang og nå?” er oversatt fra det japanske uttrykket ukiyo-e og representerer en sjanger innenfor japansk tresnitt.

Ukiyo-e tradisjonen ble utviklet under en føydal periode da Japan var isolert fra omverden. Selve uttrykket ukiyo-e, eller ”floating world” oversatt til engelsk, refererer til en flyktig verden, en flyktig skjønnhet; en verden av glede utenfor hverdagen. Mens japansk zen-buddhisme viste veien bort fra en slik flyktig, sansenes verden gjennom meditasjon, søkte ukiyo-e kunstnerne på sin side å gi et bilde av den, utforske den. Kunsten ble til en hyldest av livet her og nå.

Den tids japanske generalstyre (shogunatet) møtte frodighet og masseappell i tresnittkunsten med sensur både på valg av motiv og overdådig fargebruk. Utstillingen gir en tidløs kommentar på hvordan kunst kan svare på kontroll ved å ta i bruk humor og ironi og ved å søke inspirasjon utenfra. Noen av de mest kreative kunstnerne i så måte ble kastet i fengsel.

Da Kulturhistorisk museum mottok en stor samling tresnitt, trykkblokker og skisser fra kunstneren Okamoto Ryûsei (1949-) i 2010, ga denne donasjonen en fantastisk mulighet for å skape en sammenliknende utstilling. I utstillingen ”En flytende verden: Den gang og nå?” har museet hentet frem skatter fra egen samling og viser bilder fra hva som ble kalt Edo-perioden i Japan (1603 til 1868) sammen med Okamoto Ryûseis bilder. Utstillingen viser utviklingen mot moderne bilder gjennom utvalg av motiv, om landskap og portretter av kvinner.

Enkelte av de gamle trykkene er svært godt bevart og fremstår med friske farger, nesten som de kunne oppleves da de var nye. Arbeider av kjente tresnittmestere, som Katsushika Hokusai (1760-1849), er lånt inn fra Nasjonalmuseet. Utstillingen viser også bøker og kunstverk fra Universitetsbibliotekets samling.

Museet håper med dette å formidle en nærhet til Japan i et dypt tragisk øyeblikk av nasjonens historie. Ukiyo-e kunstnerne opplevde også en vanskelig tid. Kunst for store deler av bybefolkningene injiserte overskudd, vitalitet og kontakt. Kunstens budskap var at livet – selv med dets flyktighet – er verdt å leve. Dette kan være et budskap som har like stor gyldighet i dag, midt i tragediens øyeblikk.

Ressurser

Original versjon

Se siden i dens opprinnelige versjon

Les mer på den engelske siden

NB! For noen temaer gir den engelskspråklige versjonen av disse nettsidene mer utdypende tekst.

Alle utstillingstekster © Kulturhistorisk museum

Publisert 22. jan. 2021 08:07 - Sist endret 22. juli 2022 12:59