Barktøy er fremstilt av det som på Tonga kalles treets 'hud' (kili). Brukt som liksvøp og kiste er barktøyet en "ekstra hud" som holder knoklene samlet etterhvert som avdødes kropp brytes ned. Knokler i klem eller gjennomboret av røtter kan gjøre pårørende syke. Det ekstra vernet barktøyet gir oppfattes derfor som viktig for folks helse.
Tu’i Tongas skattkammer
Den høyest rangerte høvdingtittel i Tonga var Tu'i Tonga-tittelen. Mønsteret som er trykket på dette barktøyet kalles Fata ’a Tu’i Tonga som betyr "Tu'i Tongas loft”. I følge tradisjonen preget i riktig gamle dager et slikt mønster sammenføyningene der bjelkene var surret til pilarene i Tu'i Tongas hus. Loftet var husets skattkammer hvor denne høvdingen eller kongens rikdom ble vernet og skjult.
Barktøymatriser
Barktøyets mønster skapes tradisjonelt ved at det trykkes på barktøyet med en matrise. På denne er grunnmønstre sydd fast til en fleksibel plate laget av kokospalmens plantefibre. Som i surringens grunnmønster og Filipe Tohis samtidskunst er en X omgitt av et kvadrat en gjenganger i klassisk barktøydesign. Når matrisen trykkes mot barktøyet avtegnes matrisens linjer og felter i barktøyet. Ved å fylle inn ulike felter med sort plantefarge er matrisen utgangspunkt for ulike geometriske mønstre.
Modernisering av design
Gamle barktøy fra Tonga har ofte geometriske og abstrakte mønstre. Det som fremstilles er svært stilisert og basert på matriser. Nyere barktøy blir i økende grad dekorert med figurative mønstre. Her har tegningene billedlikhet med det som fremstilles. De to dekorasjonsformene eksistere likevel side om side. Ett og samme barktøy kan ofte være dekorert med både billedlike og geometriske/abstrakte motiver.