English version of this page

Introtekst

Ritualer og drama fra Sri Lanka

Maskene i denne utstillingen tilhører to tradisjoner av srilankisk maskedans, Kolam Natima og Sanni Yakuma. Begge har røtter i singalesisk folkelig buddhisme. Begge har innslag av drama og skuespill. Kolam Natima er en gammel teaterform knyttet til forestillinger om graviditet, fødsel og nytt liv. Sanni Yakuma er et offer-rituale til demonen Maha Kola Sanni og "gjengen" hans. Formålet med Sanni Yakuma er helbredelse av sykdom.

Bildet kan inneholde: grønn, danse, scenekunst, underholdning, tilpasning.
Deva Sanniya. Foto: Hege Myrlund Larsen

Masker levendegjør ulike sider ved menneskenes tilværelse. Gjennom masker kan folk møte og forholde seg til vesener og dimensjoner som ikke er umiddelbart synlige eller tilgjengelige. Demoner, guder og kongelige blir for en stund del av landsbylivet. De entrer scenen sammen med lokale stereotypier.

Ritualer berører de store mysterier i menneskers tilværelse: Liv, død, verdensaltet. Ritualer foregår på spesielle arenaer, avgrenset i tid og rom. 

Både Kolam Natima og Sanni Yakuma holdes på en åpen plass i landsbyen fra solnedgang til soloppgang. Før ritualene kan starte, må plassen avgrenses og dekoreres med geometriske mønstre laget av friske palmegrener og bananblader. Slik gjøres den til en spesiell, rituell arena.

Bildet kan inneholde: muskel, håndverker, tilpasning, kunst, bryst.
Treskjærere ved Ambalangoda Masks Museum. Foto: Øivind Fuglerud

Maskene lages av Kaduru-tre. Det er lett, sterkt og enkelt å skjære i. Maskeskjæring har sterke tradisjoner rundt Ambalangoda på sørvestkysten av Sri Lanka. Familien Wijesuriya har skåret masker i minst fem generasjoner og  driver i dag Ambalangoda Mask Museum. De har laget de nye Sanni-maskene i denne utstillingen. Kolam-maskene museet kjøpte i 1885 kan være laget av samme familie.

Bildet kan inneholde: eiendom, vindu, trapp, gjennom, skrift.
Ambalangoda Masks Museum. Foto: Øivind Fuglerud
Publisert 27. jan. 2021 10:23 - Sist endret 26. apr. 2022 18:32