Omvisning: Følelser i antikken og Det gamle Egypt

I Historisk museum finner du 2000-4000 år gamle gjenstander fra Middelhavsregionen. Hvordan har egyptiske mumiekister og greske vaser havnet i Oslo? Og kan gjenstandene fortelle noe om menneskers følelser i antikken og oldtidens Egypt – og i dag?

Tre unge voksne studerer en sarkofag.

I utstillingen "Følelser i antikken og Det gamle Egypt" finner du utvalgte gjenstander fra museets antikk- og Egypt-samlinger som hver og en forteller sin historie knyttet til følelser i sin tid. I historien har medlemmene av forskjellige samfunn delt følelser som har ført til revolusjoner, og kollektive følelser har bidratt til mange kriger. Politikk kan være følelsesladet, og følelser kan manipuleres. Denne utstillingen minner oss på at sterke følelser og opplevelser er noe som er felles for alle mennesker og bygger bro over tid og avstand.

Utstillingen, som er designet av det internasjonalt prisvinnende arkitekfirmaet Snøhetta, er satt opp slik at man kommer tett på de flere tusen år gamle gjenstandene, noen av dem kan man til og med ta på. Sett deg ned ved bordet, ansikt til ansikt med gjenstandene, og møt dem med alle sansene. Den eldste gjenstanden i utstillingen er en egyptisk trefigur fra ca. 2345 f.Kr, og den seneste en egyptisk kattekiste fra ca. 395 e.Kr.

Les mer om utstillingen "Følelser i antikken og Det gamle Egypt".

Omvisningen er inkludert i din inngangsbillett. Se priser og planlegg ditt besøk.

Publisert 8. sep. 2022 10:01 - Sist endret 3. mai 2023 13:32