Barnesøndag: Fra Pompeii til Oslo – moro med mosaikk og uglejakt!

Det skjuler seg mange ugler på museet, klarer du å finne dem? I verkstedet vårt kan du lage dine egne mosaikk-bilder inspirert av både antikken og museet.

Mosaikk av en ugle. Oppå ligger teksten "Supersøndag" og "Kilden.

Har du sett at gulvet i Historisk museum har mosaikk-bilder, akkurat som de rike i Romerriket hadde i sine hus? Bli med på en oppdagelsesferd i Historisk museum og let etter de fantasifulle mosaikkene som finnes der.

Mosaikk er en dekorativ flate satt sammen av små biter av stein, glass eller lignende i forskjellige farger som til sammen danner bilder. Teknikken ble først brukt i Mesopotamia for flere tusen år siden, men ble mer vanlig i det gamle Hellas. Da romerne erobret Hellas overtok de grekernes mosaikkteknikk og videreutviklet den. Noen av de mest kjente eksemplene på romersk malerimosaikk er funnet i Pompeii.Mosaikkfliser av en svart hun på hvit bakgrunn. Rike folk fikk dekorert sine hjem med vakre motiver som så ut som malerier men kunne vare evig. Også den gangen hadde de «pass deg for hunden» skilt – bare at de var laget som mosaikk!

Visste du? Ordet mosaikk betyr «dekorasjon i museer». I antikken var museion templer for musene, gudinnene som inspirerte til kunst og musikk.

Om barnesøndag på museet

Hver søndag kan barn og unge ta en tur i vårt verksted Kilden for å utforske spennende gjenstander, lage noe fint og lære noe nytt.

Billetter og åpningstider

Barn under 18 år kommer alltid gratis inn på Historisk museum, voksne betaler vanlig museumsbillett. Se priser og planlegg ditt besøk.

Publisert 16. mars 2023 14:12 - Sist endret 16. juni 2023 11:51